Rosja

Wielki Szlak Bajkalski: trekking brzegiem najgłębszego jeziora na świecie

Wielki Szlak Bajkalski to pomysł, aby stworzyć szlak turystyczny wokół najstarszego i najgłębszego jeziora na świecie o długości około 1800 km. Na razie dostępny jest tylko mały fragment, który postanowiliśmy przejść. To już mogę powiedzieć na początku – ten trekking został numerem jeden wyjazdu do Rosji 🙂 Ale po kolei…

Każdego roku organizuje się 25 obozów i zbiera wolontariuszy, którzy działają na rzecz ukończenia Wielkiego Szlaki Bajkalskiego. Pracują tutaj nie tylko miejscowi, ale i ochotnicy z całego świata. Celem projektu jest pokazanie piękna jeziora oraz możliwość interakcji z lokalną społecznością.

Wielki Szlak Bajkalski trekking brzegiem najgłębszego jeziora na świecie (42)

Jak się dostać do Listwianki?

Szlak startuje z Listwianki, czyli takiego kurortu dla Rosjan z grubszym portfelem. Nie spodziewajcie się eleganckiego deptaka i ładnych hoteli rodem z Sopotu czy Zakopanego. No szału nie ma, na wakacje bym tutaj nie przyjechała 🙂

Przejazd z Irkucka z (odjazd z dworca autobusowego) do Listwianki kosztował nas 150 rubli i na szczęście bilety mogliśmy kupić online dzień wcześniej. Polecam tę opcję, macie pewność, że na pewno nie zabraknie dla Was miejsca w marszrutce. Po ponad godzinie byliśmy na miejscu, czyli już o 10 mogliśmy ruszyć w trasę.

Co zobaczyć w Listwiance?

Zanim udamy się na długą wędrówkę Wielkim Szlakiem Bajkalskim, warto na chwilę zostawić plecaki na trekking i poświęcić pół dnia lub więcej na zwiedzanie Listwianki. No to jedziemy!

Targ

Warto zajrzeć na targ, aby zakupić omula (tę rybę z Bajkału). Polecam tę opcję – wszystko jest świeże i może być to ostatni solidny posiłek na trasie. Bazar to także dobra okazja, aby zakupić lokalne pamiątki. Obok znajduje się także restauracja ze wszystkimi smakami Syberii.

Muzeum Retro Park

Odwiedziliśmy prywatną posadę na uboczu, która jest wyposażona w stare, zardzewiałe radzieckie samochody oraz rzeźby wykonane z metalowych odpadów. Kolekcja była nieco dziwaczna i trochę przypomniała Katedrę ze Śmieci w Austin. W tym przypadku podziwialiśmy ludziki i być może postaci z bajek wykonane ze złomu. Chyba gustujemy w takich śmieciowych atrakcjach 😉 „Na mieście” można jeszcze zobaczyć dwa dzieła tego autora – nurka i wędkarza. Na pewno ich nie przeoczycie 😀 Wstęp kosztuje 100 rubli, czyli ok. 6 zł.

Muzeum Bajkalskie

Tutaj możemy poznać historię Bajkału, jego faunę i florę, klimat i strukturę geologiczną. Tylko niektóre fragmenty i filmiki są po angielsku, reszta jest tylko w jęz. rosyjskim. W drugiej sali znajduje się akwarium. Nie powiem, chętnie zobaczyłam w całej okazałości omula i foki bajkalskie, ale nie mam pewności, na ile trzymanie tych zwierząt na takiej małej powierzchni im służy. W akwarium były dwie foki, które pływały w kółko, a więc chyba potrzebowały nieco więcej przestrzeni.

Kamień Czerskiego

Wzniesienie z ładnym widokiem na okolicę i Bajkał. Zaczęliśmy krótki trekking na szczyt, ale pogoda pokrzyżowała nam plany. Widziałam zdjęcia, warto wybrać ten punkt 🙂 Teraz możemy przejść do właściwego trekkingu przez Wielki Szlak Bajkalski 🙂

Etap 1 – Listwianka – Bolszoje Koty – 25 km

Po wyjściu z marszrutki kierujemy się na ulicę Gudin, aby po przejściu 2 km znaleźć się na szlaku. Przed wejściem, w drewnianej budce należy wykupić pozwolenie. Jego brak = mandat, jeśli będzie kontrola. Z tego względu szybko wyskoczyliśmy z 400 rubli (ok. 24 zł). 100 rubli za osobę i 100 na głowę za rozłożenie namiotu. Musieliśmy odpowiedzieć także wyspowiadać się, jak długo tu zamierzamy być i gdzie planujemy spać. Wylegitymować się też trzeba 🙂

Wielki Szlak Bajkalski: trekking brzegiem najgłębszego jeziora na świecie

Warto zapłacić za wstęp, ponieważ ta kasa jest przeznaczona na utrzymanie szlaku. Tutaj dostaniemy mapkę i wszelakie informacje o szlaku. Wyszczególnione są miejsca do rozbijania namiotów oraz kąpieliska.

Komary, żmije i kleszcze

Szlak przechodziliśmy w sierpniu i komary nie odstępowały nas na krok. Polecam zaopatrzyć się w Mugge, choć mam wrażenie, że nie pomogła ona na te syberyjskie komary. Na pewno muchy się od nas nie chciały odczepić.

Na trasie możemy również spotkać żmije. Przyznaję, że te zwierzęta nie są mile widziane w zasięgu mojego wzroku. Na szczęście żadnej nie widziałam, ale polecam zawsze mieć zasunięty namiot i uważać na trasie.

W ulotce przeczytaliśmy, aby co 30 min sprawdzać, czy nie złapaliśmy kleszcza. Biorąc pod uwagę tereny, przez jakie będziemy się przedzierać, zalecenia są całkiem słuszne.

Na trasie możemy spotkać także przyjemne zwierzęta, które nie chcą nam zrobić krzywdy. Pierwsza raz w życiu widziałam sobóla tajgowego. Wiedzieliście, że jego futro wykorzystuje się do produkcji pędzli w malarstwie artystycznym?!

Wymagająca trasa

Początek był trudny i przez 4,5 szliśmy głównie pod górę, a w zasięgu wzroku był tylko las. Ciekawiej zrobiło się później, kiedy po lewej stronie mieliśmy las, a po prawej Bajkał. Do końca trasy towarzyszył nam taki krajobrazy. No i ten zapach wody i lasu. Na szczęście na tym odcinku tylko pierwsze kilometry były trudne do przejścia. Potem była już tylko przyjemna wędrówka. Ten etap przeszliśmy w niecałe 8 h z postojami i kąpielą.

Woda w Bajkale i woda z Bajkału

Michał postanowił wskoczyć do Bajkału, aby się upewnić, że woda jest naprawdę zimna. Jest lodowata 🙂 W ogóle, kiedy skończy Wam się woda, polecam pić tą z Bajkału. Jest dużo smaczniejsza niż ta ze sklepu. Ja korzystałam z butelki z filtrem i też ze zwykłej. Mogę powiedzieć, że po wodzie z jeziora nie było żadnych sensacji żołądkowych. Jest to o tyle fajna opcja, że nie trzeba z Listwianki nosić ze sobą kilku litrów wody, tylko można uzupełniać na bieżąco.

Bolszoje Koty

Ten etap wędrówki zakończyliśmy we wsi rybackiej Bolszoje Koty. Do tego miejsca nie prowadzi żadna droga lądowa. Dostępna jest tylko przeprawa promowa. Jest tutaj sielsko i trochę przaśnie, a kiedyś wydobywali tutaj złoto. Kiedy turyści załadują się na ostatni prom tego dnia, możecie odnieść wrażenie, że jesteście tutaj sami. No i można jeszcze skorzystać z bani, co po takiej wędrówce jest przyjemną opcją:)

Jest tu tylko jeden sklep i po dwukrotnych odwiedzinach możemy powiedzieć, że sympatycznie tam nie jest. Nie wiem, czy właścicielka ceni bardziej swój wolny czas i spokój niż biznes, czy po prostu ma monopol we wsi na jedzenie i picie i może być po prostu chamska, bo i tak tylko tutaj można uzupełnić zapasy.

Nocleg z widokiem na Bajkał

Przed zachodem słońca udaliśmy się na poszukiwania polany, na której chcieliśmy rozbić nasz mobilny domek. Udało się znaleźć miejsca na namiot z widokiem na Bajkał 😉 Ta noc była już trochę zimniejsza niż poprzednie, ale byliśmy dobrze zaopatrzeni. Może i pakowanie nam nie wyszło (mieliśmy zbyt ciężkie plecaki), ale na niskie temperatury byliśmy dobrze przygotowani. Podstawa to ciepły puchowy śpiwór, mata z dobrą izolacją i bielizna termiczna. Tym razem ogrzewacze chemiczne były zbędne. Duży wybór śpiworów puchowych znajdziecie na stronie Addnature. Po długiej nocy przyszedł czas na kontynuację trekkingu:)

Etap 2 – Bolszoje Koty- Bolszoje Gołoustnoje – 30 km

Na tym odcinku krajobraz zmieniał się często. Były skaliste góry, zielone równiny, osada, kamieniste plaże, urwiska i cały czas Bajkał w zasięgu wzroku. Przedzieraliśmy się przez tajgę i nie zawsze było łatwo. Momentami przewyższenia były duże, było stromo i czasami nie wiedzieliśmy, czy idziemy w dobrą stronę. Zdecydowanie ten odcinek był trudniejszy, ale pod koniec znowu było łatwo.

Wielki Szlak Bajkalski: trekking brzegiem najgłębszego jeziora na świecie

Tego dnia przyszedł kryzys. Zbrzydło nam bycie kloszardem w brudnych ubraniach, jeszcze brudniejszych włosach, bez dostępu do prysznica i dobrego jedzenia. Do tego komary nie odstępowały nas na krok, a miejsca campingowe pojawiały się coraz rzadziej. Mimo wszystko staraliśmy się czerpać z tej wędrówki jak najwięcej. Przeszkadzały nam także śmieci na szlaku. Naprawdę nasze polskie góry są czyste, a tutaj często możemy zaobserwować porozrzucane butelki plastikowe, paczki po papierosach, puszki. Szkoda, że ludzie zaśmiecają i niszczą tak ładne tereny.

Bolszoje Gołoustnoje

Szlak kończy się w wiosce Bolszoje Gołoustnoje. Mieszka tutaj aż 1000 osób, ale niekoniecznie wiemy, gdzie one były. Na polskiej wsi babcie siedzą na ławkach przed domami i obserwują, ziomki piją wódkę, a tu cisza. Czuliśmy się, jakbyśmy naprawdę doszli na koniec świata. Bolszoje Gołoustnoje jest większe niż Bolszoje Koty, ale zdecydowanie mniej przyjemne. Tutaj mamy więcej domów niż natury i jest jakoś tak szaro i pusto.

Wielki Szlak Bajkalski: trekking brzegiem najgłębszego jeziora na świecie

Przy wyjściu ze szlaku możemy wybrać jedną z dwóch knajp, żeby coś zjeść. Tutaj znowu musieliśmy podjąć walkę, żeby ktoś nas obsłużył. Z łaską doczekałam się syberyjskiego czaju. Z tego szlaku nie zapamiętam żadnych pozytywnych ludzi, ale z pewnością długo będę miała w głowie krajobrazy z Bajkałem w tle.

Cały trekking zajął nam 2,5 dnia. Czasami szliśmy wolno, a czasami mieliśmy szybkie tempo. Pewnie można w ciągu 2 dni przejść całą trasę, ale ja wolę iść wolniej, rozglądać się i robić zdjęcia. Jeżeli miałabym polecić jedno miejsce nad Bajkałem, zdecydowanie byłby to Wielki Szlak Bajkalski.

Online zakupiliśmy bilety powrotne (200 rubli, ok. 12 zł) do Irkucka. Marszrutka odjeżdża z okolic cerkwi i przez większość czasu jedzie szutrową drogą. Nie była to miła przeprawa, ale cieszyliśmy się, że mieliśmy transport z końca świata do cywilizacji.