Kostaryka

Kostaryka na własną rękę – praktyczny przewodnik

Kostaryka to najbezpieczniejszy i drugi najbardziej zamożny kraj Ameryki Środkowej. Po półrocznej podróży po tym regionie możemy powiedzieć, że Kostaryka to najlepszy punkt startowy. Zwłaszcza w przypadku podróżników mających obawy przed zwiedzaniem krajów Ameryki Łacińskiej.

Turystyka jest tu bardzo rozwinięta i stanowi jedną z najważniejszych części tutejszej gospodarki. Podróżuje się tu stosunkowo łatwo. Ta łatwość podróżowania ma swoją cenę i to dosłownie – w turystycznych miejscach zapłacimy za wszystko cenę niewiele ustępującą Stanom Zjednoczonym. Na szczęście równoważy to ilość atrakcji, wspaniała natura i niemniej przyjaźni ludzie. Zapraszamy na praktyczny przewodnik po Kostaryce!

Natura i geografia

Kostaryka pokryta jest wzgórzami porośniętymi gęstym tropikalnym lasem. Jest to teren aktywny sejsmicznie, dlatego znajdziemy tu sporo (dokładniej 14) wulkanów. Wiele z nich, np. Arenal czy Poas stanowią atrakcje turystyczne.

Górzysty teren stanowi ciekawą cel podróży dla miłośników aktywnego wypoczynku np. zip line, trekkingi czy spacery w chmurach. Lasy tropikalne są domem dla wielu gatunków roślin i zwierząt. W wielu parkach narodowych i lasach możemy obserwować węże, małpy i ptaki w swoim naturalnym środowisku. Kostaryka ma dwa wybrzeża. To od strony Morza Karaibskiego jest bardziej dzikie z zatoczkami pełnymi mangrowców i różnego rodzaju zwierzyny. Wybrzeże Pacyfiku możemy polecić miłośnikom surfingu i piaszczystych plaż.

Kiedy najlepiej jechać do Kostaryki?

Z powodu bliskości równika, Kostaryka nie ma czterech, tradycyjnych dla Europy pór roku. Zamiast tego są dwie – sucha i deszczowa. Od grudnia do kwietnia jest pora sucha i najlepiej w tym czasie zaplanować wyjazd. W tych miesiącach temperatura oscyluje między 25, a 35 stopniami C i jak sama nazwa wskazuje – w tej porze prawie nie występują opady deszczu.

Najgorętsze miesiące to marzec i kwiecień, wysoki sezon stanowi w zasadzie cała pora sucha, a więc od grudnia do kwietnia. Jadąc w tym okresie, trzeba przygotować się na upały i większy ruch turystyczny i związane z nim wyższe ceny i mniejsza dostępność noclegów, biletów itp.

Pora deszczowa trwa od maja do listopada. Nasze plany i możliwości w pandemii tak się ułożyły, że przyjechaliśmy do Kostaryki w sierpniu. Wcześniej wyszukaliśmy informacje, jak często i długo może padać deszcz. Teoria i praktyka się pokryły. Padało głównie popołudniami i w nocy. Ostatniego dnia zaczęło padać po 13:00 i nie przestało aż do końca dnia. Bywało też tak, że w ogóle nie było deszczu w ciągu doby. W trakcie wyjazdu złapały nas dwie ulewy – były krótkie, ale konkretne. W porze deszczowej jest bardziej zielono, łatwiej można wynająć samochód w dobrej cenie i ogólnie jest mniej tłoczno.

Kawa i kakao

Duża wysokość i klimat sprawiają, że Kostaryka to dobry teren pod uprawy kawy i miejsce dla podróżników interesującym się tym tematem. Jako że Michał jest kawoszem, nie mogliśmy odpuścić okazji i odwiedziliśmy jedną z plantacji. Tam, gdzie są warunki do uprawy kawy, tam można rośnie też kakaowiec. Jego uprawy i manufaktury czekolady to kolejny punkt do odwiedzenia dla podróżników.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Co warto zjeść w Kostaryce?

Kostarykańska kuchnia podobna jest do pozostałych krajów regionu. Przede wszystkim, spodziewajcie się dużej ilości ryżu z fasolą (gallo pinto). Jest on popularny w wielu pobliskich krajach, ale pochodzi właśnie z Kostaryki (lub według innych źródeł – z sąsiedniej) Nikaragui. Bardzo spodobał się nam dodatek do różnych dań w postaci smażonych platanów. Wśród mięs króluje wołowina i wieprzowina, ale kurczaki również się znajdą, szczególnie na karaibskim wybrzeżu Kostaryki. Miłym uzupełnieniem diety są tu ryby i owoce morza w formie ceviche (marynowane w soku z cytrusów) lub smażonej i pieczonej.

W takim regionie nie może zabraknąć owoców tropikalnych, które rosną tu chyba wszędzie. Może i nie byliście w Kostaryce, ale jeżeli jesteście fanami pizzy hawajskiej, cząstka Kostaryki trafiła na wasz stół. Ten kraj, pomimo stosunkowo małej wielkości, odpowiada za ponad 55% światowego eksportu ananasa.

Wiza, a w zasadzie jej brak

Nie ma obowiązku wizowego dla obywateli naszego kraju, jeśli zamierzamy przebywać w Kostaryce turystycznie nie dłużej niż 90 dni. Paszport musi być ważny minimum 6 miesięcy od dnia przekroczenia granicy. Wymagany jest też bilet powrotny lub na kontynuację podróży.

Jak dolecieć na Kostarykę?

W Kostaryce są dwa międzynarodowe lotniska: jedno w San Jose i drugie w miejscowości Liberia. Za każdym razem wybieraliśmy stolicę kraju, ponieważ jest dobrym punktem wypadowym. W Kostaryce byliśmy dwa razy. Pierwszy raz, w 2021 roku, bilety kupiliśmy miesiąc przed wylotem. Lecieliśmy tylko w jedną stronę, więc ta opcja zawsze wychodzi drożej lub dużo zdrożej. Najlepsze oferty były z Berlina i Madrytu. Kupiliśmy bilety za 1800 zł/osoba z Berlina z przesiadką 1,5-godzinną w Paryżu. Z kolei z Madrytu do Kostaryki znaleźliśmy bezpośredni lot. Rejsy z Polski były o około 600 złotych droższe.

Drugi raz, w 2023, za lot w obie strony zapłaciliśmy około 8 tys. zł. To była jedna z tańszych opcji w okolicach polskiego lata (wracaliśmy do Polski w połowie czerwca, a do Kostaryki lecieliśmy w połowie sierpnia). Lot był jednym z tańszych w miarę wygodnych – wylot z Polski i dwie przesiadki, przez Frankfurt i Nowy Jork. Jak widzicie, ceny połączeń bardzo wzrosły po pandemii. Jak czytacie to w roku 2024 lub później, pewnie jest jeszcze drożej. Dlatego zalecamy regularne sprawdzanie cen i ofert na wyszukiwarkach lotów, na przykład Skyscanner.

Co warto wiedzieć o podróży po Kostaryce? Krótkie informacje praktyczne.

• Napięcie w kontakcie 120 V / 60 Hz – wykorzystywane są wtyczki takie same jak USA.
  • Jeśli planujecie odwiedzać parki narodowe, to sprawdzajcie godziny otwarcia, ponieważ niektóre miejsca są zamykane nawet o 16:00.
  • Uber w Kostaryce działa bardzo dobrze, przynajmniej w miastach.
  • Polecamy wziąć ze sobą butelkę filtrującą wodę lub nawet zwykłą, ponieważ praktycznie wszędzie woda jest zdatna do picia.

Wynajem samochodu w Kostaryce

Za pierwszym razem nasz pomysł był taki, aby w Kostaryce nocować w namiocie i co kilka dni wynajmować pokój pod normalnym dachem. Jak to wygląda w praktyce?

Od Nomad America wynajęliśmy auto terenowe przygotowane do wypraw. Wjechaliśmy praktycznie wszędzie, przejechaliśmy przez kilka rzek. Byliśmy samowystarczalni — mieliśmy ze sobą wszystkie sprzęty do gotowania, campingowania i mycia się. Wieźliśmy nawet saperkę i maczetę do ciosania kokosów. Jeśli gdzieś byśmy utknęli, to pewnie byśmy przeżyli. Całe wyposażenie było na stanie wypożyczonego samochodu.

Co najważniejsze auto było wyposażone w namiot dachowy. Czytaliśmy różne opinie o spaniu pod namiotem w Kostaryce – problemem były węże, trujące żaby i inne zwierzęta. Namiot dachowy świetnie się sprawdza w takim przypadku, ponieważ izoluje nas od lokalnej fauny. W trakcie wyjazdu okazało się, że auto terenowe z namiotem dachowym ma jeszcze jedną zaletę – w porze deszczowej nie musimy rozbijać „mobilnego domku” w błocie.

W Kostaryce dzikich campingów nie ma aż tak dużo. Prawie każda ziemia jest tu czyjaś i szukanie miejsca do spania zajmuje trochę czasu. Pomocna jest mapa, którą dostaliśmy od chłopaków od auta i aplikacja iOverlander.

Oprócz wyprawowych terenówek od Nomad America możliwe jest wynajęcie auta osobowego czy SUVa. Są tu chyba wszystkie większe międzynarodowe wypożyczalnie i kilka lokalnych. Żeby się w tym odnaleźć, zwykle korzystamy ze strony Rentalcars.com. Oprócz wygodnego porównania cen różnych firm i opinii o nich często znajdziecie tam niższe ceny niż bezpośrednio na stronach wypożyczalni.

Bezpieczeństwo w Kostaryce

Kostaryka uchodzi za najbezpieczniejszy kraj w Ameryce Środkowej. Nie mieliśmy żadnych niebezpiecznych sytuacji, ale warto zachować podstawowe zasady bezpieczeństwa:

• nie noś wszystkich pieniędzy ze sobą,
  • nie afiszuj się ze sprzętem fotograficznym,
  • nie noś biżuterii, która rzuca się w oczy,
  • nie łap taksówek na ulicy, lepiej skorzystać np. z Ubera,
  • po zmroku lepiej nie zapuszczać się w podejrzane dzielnice i do domu wracać Uberem,
  • w tłocznych miejscach trzymaj plecak z przodu.

Szczepienia i ochrona zdrowia

Przed wyjazdem do Kostaryki nie trzeba mieć żadnych obowiązkowych szczepień. Mimo wszystko warto wykonać szczepienia, które są rekomendowane:
– WZW A – ważne całe życie,
– Tężec – ważna 10 lat,
– Błonica – ważna 10 lat,
– Wścieklizna – ważna całe życie,

Ilość dawek różni się w zależności od szczepionki, rekomendacje również się zmieniają. Dlatego przed szczepieniem należy pójść na konsultację z lekarzem medycyny podróży, w czasie której ułożony zostanie dla was plan szczepienia w zależności od kraju, w którym będziecie. Otrzymacie również rady co do profilaktyki i leczenia w czasie podróży. Takie jak ochrona przed chorobami przenoszonymi przez komary.

Przed wyjazdem do Kostaryki warto zaopatrzyć się w preparaty z dużą zawartością DEET– np. Mugga. Teoretycznie malaria występuje sporadycznie, ale denga już nie jest taka rzadka szczególnie w porze deszczowej. Oprócz samej konsultacji polecamy stronę szkockiego NHS poświęconą zdrowiu w podróży – Fit for Travel. Według lekarki, u której byliśmy, tam znajduję się najwięcej aktualnych i szczegółowych informacji.

Język

Językiem urzędowym w Kostaryce jest hiszpański. W wielu miejscach można było dogadać się po angielsku, ale nie wszędzie. W turystycznych miejscówkach na pewno łatwiej spotkać kogoś, kto mówi po angielsku, ale w lokalnych sklepikach już niekoniecznie.

Noclegi w Kostaryce

Hotel Bristol Aeropuerto:
– 2021 r. – 207 zł za pokój dwuosobowy
– 2023 r. – 323 zł za pokój dwuosobowy

Tak jak w przypadku lotów, ceny dosyć mocno poszły w górę. Najbardziej aktualne oferty znajdziecie na Booking.com lub innych portalach np. Skyscanner.

Waluta

Walutą oficjalną w Kostaryce jest Colon. Jest ona trudno dostępna w Polsce, dlatego najlepiej kupić u nas dolary, które można wymienić na miejscu. Ponadto dolary są ogólnie akceptowane w Kostaryce, dlatego macie możliwość płacenia, jeszcze przed wizytą w kantorze. W większości miejsc jest możliwość płacenia kartą. Podobnie, w Kostaryce można bez problemu wypłacać pieniądze z bankomatów, prowizja wynosi około 20 zł. Do obydwóch rzeczy wykorzystywaliśmy kartę wielowalutową Revolut, która jest wygodnym rozwiązaniem dla podróżujących po wielu krajach. Kursy wymiany są atrakcyjne i nie musimy zakładać nowego konta czy wyrabiać nowej karty gdy wybieramy się do kolejnego kraju.

Ceny w Kostaryce

Wstęp do parków narodowych i innych atrakcji z kategorii natura kosztuje 10-25 dol. Podczas naszego wyjazdu jedynie spacery po plaży i miastach były darmowe. Czasami do ceny wejściówki należy jeszcze doliczyć opłatę za usługę przewodnika. Wycieczka po plantacji kawy kosztowała 26 dolarów, a po plantacji kakao około 20 dolarów. Czy Kostaryka jest droga? Naszym zdaniem tak — jest o wiele droższa, niż przypuszczałem, zwłaszcza po pandemii. W 2023 roku trudno odróżnić tutejsze ceny od tych w USA. Z drugiej strony, Kostaryka to najbardziej zielony kraj, w którym byliśmy. Otwarci ludzie, przepiękna przyroda sprawiają, że bardzo dobrze wspominamy obydwa pobyty w tym kraju. Polecamy!

Pura Vida – „Samo życie”

Kostarykanie żyją w imię filozofii „Pura Vida” („czyste życie”, „samo życie”). Niezależnie od okoliczności starają się zachować pogodę ducha i są wdzięczni za to, co mają. Są wyrozumiali dla siebie i pokorni wobec natury. Pura Vida to życie w zgodzie z naturą, aby pozostała ona czysta i nienaruszona przez człowieka. Mieszkańcy odpowiedzialnie korzystają z jej dobrodziejstw. 90% energii pochodzi ze źródeł odnawialnych. Dbanie o przyrodę jest tak samo ważne, jak pielęgnowanie relacji z innymi ludźmi. W 2015 roku, według Happy Index Planet, Kostarykanie zostali uznani za jeden z najszczęśliwszych narodów na świecie.

Przydatne linki - rezerwacje w Kostaryce

• Skyscanner - wyszukiwarka lotów, na której najłatwiej znaleźć dogodnie połączenia. Jedna trasa może obejmować kilka różnych linii, co jest pomocne przy planowaniu podróży z Polski.
  • Skyscanner - posiada również możliwość rezerwacji hoteli
  • Airbnb to tańsza alternatywa dla hoteli, z której często korzystamy. Znajdziecie tam apartamenty z kuchnią, co sprawdza się przy dłuższych wyjazdach.
  • Rentalcars.com - znajdziecie tam szeroką ofertę, wszystkich większych i lokalnych wypożyczalni samochodów. Do tego zwykle jest tańsza niż rezerwacja bezpośrednio.
  • Wakacje.pl - dobre miejsce, jeżeli szukasz ofert z biur podróży lub hoteli z pobytem all inclusive

Udało nam się pomóc Ci w organizowaniu kolejnego wyjazdu? Podobają Ci się nasze materiały? Poprzez niewielką dotację możesz wspomóc ich dalsze tworzenie. Dziękujemy, to dla nas duże wsparcie i dodatkowa motywacja! Postaw mi kawę na buycoffee.to